niedziela, 22 maja 2011

Racuchy czyli Polish Pancakes

       Racuchy kojarzą mi się z letnimi popołunidami, kakaem i z zapachem drożdzy. Gdy byłam dzieckiem moja mama przyrządzała ciasto racuchowe, przykywała garnek ściereczką i czekając aż wyroścnie gdzieś się chowała. Zawsze zaskakiwał mnie ten widok atakującego nasz dom ciasta drożdzowego, które się wylewało z tego garnka przykrytego ściereczką w krate. Kiedyś zalało nam pół lodówki. Było w tym coś niezwykłego, trochę strasznego i zabawnego. Mmmm... fajnie było być dzieckiem.


Racuchy:
  • 2 jajka,
  • 2/3 szklanki mleka,
  • dwie łyżki masła, 
  • cukier wanilinowy lub zwykły, najlepszy jest jednak waniliowy,
  •  drożdze (z drożdzami jest różnie, jak się lubi posmak drożdzy to można dodać nawet 2/3 kostki :) nie można z nimi przesadzić, wiec bez paniki),
  • jabłka (ale niekoniecznie),
  • mąka,
         Ważne jest to, żeby drożdze rozpuszczać w ciepłym ale nie gorącym mleku i dodać do nich odrobinę cukru. Ja dodaje ok. łyżki. Następnie, taką sporządzoną mieszkanke wlewamy do roztrzepanych jajek i dodajemy mąke (tyle aby ciasto było gęstsze niż na naleśniki ale nadal płynne) oraz wcześniej roztopione masło. Do ciasta możemy dodać, pokrojne wcześniej, jabłka przepruszone cynamonem i cukrem. Ja jednak dziś miałam ochotę na racuchy w wersji klasyczno mimimalistycznej ;)

       Tak przygotowane ciasto odstawiamy na bok w ciepłe miejsce (do wyrośnięcia), przykrywajac ściereczką aby nie utoną w nim żaden nieproszony gość. Po czasie... Nikt nie wie dokłodanie jakim :) jest to przeważnie około pół godziny, smażymy uformowane z ciasta placuszki na rozgrzenej patelni na odrobinie oleju.
  
       I szamiemy!

     Ja pałaszowałam swoje Racuchy z dżemem z jeżyn ale równie dobrze smakują z innymi słodkimi dodatkami, a nawet ze swykłym cukrem pudrem. 

Dygresje:
      Co mnie zdziwiło. Szukając przepisu po angielsku na Racuchy w Internecie, chcąc porównać go z moim rodzinnym okazało się, że ludzie często mylą Racuchy z Oponkami lub Pączkami Serowymi. A to jak każda kura domowa wie, nie to samo ;) Tak czy siak, my też mamy swoje... Polish Pancakes i możemy być z nich dumni! :D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz